Vy jste po emigraci rodičů vyrůstal ve Švýcarsku. Jak na vás po návratu do Čech v první polovině devadesátých let minulého století Čakovice působily?
Pamatuji se, že jsem si nevybral zrovna nejlepší načasování. Přijel jsem právě v období, kdy se na polích sklízela řepka a na silnicích byla spousta bláta a nepořádku. Už tehdy se mi ale líbil klid, který tady panuje, a také jsem cítil obrovský potenciál téhle městské části Prahy pro další rozvoj.
Nejdou klid a rozvoj tak trochu proti sobě? Je možné, aby se obec rozvíjela a rostla a zároveň si zachovala podobně klidnou atmosféru?
Myslím, že ano, musíme ale dobře sladit potřeby obyvatel a investorů. Rozvoj obce se samozřejmě neobejde bez odpovídajících změn v infrastruktuře a veřejné dopravě.
Jaké konkrétní problémy bude potřeba v Čakovicích vyřešit, aby se to podařilo?
Určitě je to nízká proinvestovanost ze strany hlavního města Prahy, které se dlouho věnovalo hlavně jihu a nechalo severní část tak trochu napospas osudu. Dále pak dostavba severní části pražského okruhu, tady jsme začali jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic, aby u nás okruh vedl tunelem. A nakonec bych zmínil fakt, že se tu dlouhodobě neměnil územní plán, takže jsme nemohli lidem nabídnout prostor pro výstavbu rodinných domů. Kvůli tomu jsme o tyhle úspěšné a ekonomicky silné lidi přišli. Odstěhovali se do Středočeského kraje, nicméně každé ráno stejně sednou do auta a jedou přes Čakovice do centra Prahy. Naše městská část tak má problém hlavně s importovanou dopravou, což se však dá řešit.


Co konkrétně se s tím dá dělat?
Jak už jsem zmínil, potřebujeme změny v infrastruktuře a veřejné dopravě. Přichází doba, kdy nejrůznější subjekty chtějí do našeho regionu investovat, což pro nás může být příležitost. Například v roce 2017 jsme podávali připomínky ke změně územního plánu průmyslového areálu Avie a zdálo se nám logické, že bychom měli tuhle příležitost využít k posunu stanice metra do Čakovic. Na místě toho brownfieldu může vzniknout moc hezký projekt pro zhruba 15 tisíc nových obyvatel. Takový nárůst lidí však nelze zvládnout bez znatelného navýšení veřejné dopravy. My bychom proto byli rádi, aby v tom areálu byl vymezen prostor pro budoucí zastávku metra Nádraží Čakovice. Její součástí by byl dopravní hub se záchytným parkovištěm a stanicemi autobusů. Do budoucna bychom pak rádi to velké záchytné parkoviště posunuli ještě dál směrem k teplárně v Třeboradicích, kde by vznikla další zastávka metra a vlaku.
V jakém časovém horizontu by se podle vás mohla uskutečnit alespoň ta první fáze se stanicí metra v areálu Avie?
Vidím to tak na patnáct let. Možná na deset, když všechno půjde opravdu dobře. Nebude to ale jednoduché, protože se musí domluvit hned několik subjektů – městská část, hlavní město Praha, správa železnic a samozřejmě i majitelé pozemků. Navíc magistrát v současné době pracuje ještě s variantou, kdy by stanice metra byla nedaleko hypermarketu Globus, kde by byla napojena na síť vysokorychlostní trati, na budoucí kolejiště na cestě Praha–Drážďany.
Pojďme se tedy přenést o nějakých deset patnáct let dále. Jak byste si přál, aby v té době Čakovice vypadaly?
Předpokládám, že se Letňany stanou regionálním centrem, kde bude bohatá nabídka služeb, takže budou vlastně takovým městem ve městě. A Čakovice pak budou takovou rezidenční částí s rodinnými domky, kde budou bydlet chytří a úspěšní lidé. Už nyní jsme vlastně dvanáctitisícovým městem s atmosférou venkova. Strašně rád se tu procházím nebo s manželkou a dětmi jezdím na kole. Máme tu krásné parky, spoustu možností k rekreaci a také potenciál dále obec zvelebovat. Aktuálně nás čeká třeba revitalizace Mratínského potoka.
Text: Rudolf Král, Foto: Václav Jedlička