Čím dál víc lidí si dává únor bez alkoholu

Nepít je umění! S tímto heslem startuje již 11. ročník osvětové kampaně Suchej únor. Do akce se může zapojit každý. Stačí k tomu jediné – nevypít za celý měsíc ani kapku alkoholu.
suchý únor v umění

Češi mají s alkoholem problém. Ačkoliv všichni znají negativní dopady, rizikově u nás pije více než milion lidí a ve spotřebě čistého alkoholu na hlavu patříme mezi „premianty“. Ve vyspělých zemích včetně České republiky patří alkohol mezi hlavní příčiny řady nemocí i předčasné úmrtnosti, opomenout nelze ani vážné sociální problémy, které způsobuje. „Lze s velkou mírou jistoty usuzovat, že zvýšená zdravotní, sociální a ekonomická rizika vyplývající z nadměrné konzumace alkoholu se týkají pětiny české dospělé populace,“ uvádějí autoři průzkumu, který si nechal zpracovat Státní zdravotní ústav. A právě kampaň Suchej únor pomáhá veřejnosti její vztah k alkoholu prověřit.

Znají ho tři čtvrtiny Čechů

„Sucháče“, jak organizátoři kampaň familiárně nazývají, se podle průzkumů loni zúčastnilo přes 13,5 % dospělé populace, tedy asi 1,1 milionu lidí. Od roku 2013, kdy se jich do prvního ročníku zapojila zhruba stovka, je to obrovský posun. Kampaň Suchej únor začala před deseti lety pořádat Liga otevřených mužů a původně byla zaměřena pouze na muže. Později se otevřela i ženám, ale obrovský boom zažívá až v několika posledních letech. Podle průzkumu sociologické agentury Nielsen Admosphere akci v roce 2019 znalo 47 % české populace, v roce 2021 o ní mělo informace již 76 % Čechů. A podobně roste i účast. V roce 2021 se do akce podle organizátorů aktivně zapojilo asi 700 tisíc lidí, loni už jejich počet přesáhl milion. Ze zprávy, kterou sestavili organizátoři akce a Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví, vyplývá, že přibližně 90 procent účastníků akce svůj dobrovolný „alkoholický celibát“ dodrží. Méně už nad kampaní jásají majitelé hospod a barů, ekonomové dokonce vyčíslili, že jen loni mohla prodejce alkoholu připravit zhruba o 730 milionů korun.

Nepít a tvořit

Letošní ročník kampaně se její autoři snaží propojit s uměním a kreativitou. Lidé se mohou zapojit nejen abstinováním, ale třeba i tím, že pro kampaň vytvoří nějaké dílo. Mohou například něco vyfotografovat, namalovat, natočit nebo napsat a svůj výtvor sdílet na sociálních sítích s hashtagem #nepitjeumeni a #suchejunor. „Zkusit měsíc bez alkoholu vypadá na první dobrou jednoduše. Jenže ve skutečnosti je za tím odvaha zkusit něco nového, schopnost podívat se upřímně sám na sebe, síla vykročit ze zajetých kolejí a jít svou vlastní cestou. To všechno se dá říct taky o umění,“ uvedl Petr Freimann, ředitel pořádající organizace Suchej únor.

Součástí kampaně je i takzvaný test nezávislosti, po jeho vyplnění člověk zjistí, jak moc mu alkohol zasahuje či nezasahuje do života.

Alkoholová statistika

  • V ČR se ročně spotřebuje 100-150 milionů litrů čistého alkoholu, což odpovídá 10-14,5 l na obyvatele včetně dětí a seniorů.
  • Přibližně 49 % celkového množství spotřebovaného alkoholu je zkonzumováno v pivu, 28 % v lihovinách a 23 % ve víně.
  • Alkohol přispívá ke vzniku více než 200 onemocnění, především kardiovaskulárních nemocí, novotvarů či nemocí jater.
  • Alkohol je častou příčinou mnoha negativních společenských jevů, jako je násilí, nehodovost, ztráta produktivity apod.

Zdroj: Zpráva o alkoholu v ČR 2021

Text: Jiří Zázvorka, Foto: Shutterstock.com

Sdílejte článek

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Další články