Dvě značky, jedna továrna
Navzdory nově vzniklé značce si všechny vozy vyráběné v té době v Letňanech zachovaly své původní označení Praga a Avia, logo AZL se na jejich kapotách nikdy neobjevilo. Přesunutí výroby do Letňan pro Pragu neznamenalo nějaký zásadní obrat, původně vysočanská firma se měla stále soustředit na výrobu automobilových převodovek a dalších dílů, které dodávala odběratelům v Československu i v zahraničí. Jejím nejúspěšnějším a nejprodávanějším vozem i nadále zůstávala legendární Praga V3S, jež měla uplatnění nejen jako armádní skříňový automobil, ale i jako valník, pojízdná dílna, cisterna nebo letištní speciál. Tento třínápravový automobil proslul geniální konstrukcí snoubící jednoduchost a odolnost podvozku. Díky vhodnému rozložení hmotnosti a pohonu všech náprav umožnil přepravu až 3 tun nákladu v náročném terénu. Konstruktéři však pamatovali i na potřeby silniční přepravy a připravili odvozený dvounápravový vůz Praga S5T s vyšší maximální hmotností, který umožňoval efektivnější a rychlejší přepravu až 5 tun nákladu po silnici.
Pro nákladní vozy značky Avia byl klíčový podpis licenční dohody s francouzským holdingem Renault-Saviem, na jehož základě se koncem šedesátých let rozjela výroba nákladních vozidel SG-2 a SG-4 pod označením Avia A 15, resp. Avia A 30. Tyto vozy s několika modernizacemi vydržely ve výrobě až do devadesátých let.
Osmdesátá léta ve znamení Pragy UV 80
Konstruktéři Avie a Pragy v osmdesátých letech společnými silami postavili unikátní Pragu UV 80 (resp. UV 100), jakousi československou obdobu vozidla Mercedes Unimog. Tento automobil představoval ideální řešení pro komunální služby. Byl vybaven speciálními nápravami s pohonem 4 x 4, upravenou převodovkou umožňující pomalou jízdu vhodnou pro údržbu a čištění komunikací a nabízel možnost snadné výměny mechanizačních zařízení.
Výroba Pragy V3S pokračovala víceméně beze změny do osmdesátých let, kdy vůz prodělal modernizaci spočívající ve zvýšení výkonu motoru, tonáže a maximální rychlosti. V poslední verzi byl nakonec vyráběn v Bratislavských automobilových závodech (BAZ). Montáž vozidel V3S pokračovala až do roku 1990, kdy byla definitivně ukončena. Vyrobeno bylo asi 130 tisíc vozidel, z nichž dodnes mnohá ještě pořád slouží.
Porevoluční vývoj
Po roce 1989 došlo k privatizaci obou společností. Avia pokračovala ve výrobě nákladních vozidel až do roku 2020, odkdy je budoucí osud společnosti nejasný. Pragovka po revoluci nadále vyráběla klasické i přídavné převodovky, které dodávala i do vozidel značky Avia. V současné době se věnuje vývoji soutěžních vozidel, a to jak nákladního speciálu Praga V4S, se kterým míří na prestižní Rallye Dakar, tak i osobních supersportů, které svým designem mohou konkurovat nejznámějším značkám, svoje aktivity zaměřila také do letectví.
Text: David Hloušek