Letňany stačí odšpuntovat a nechat nadechnout

Na změnu územního plánu čekají v Praze desítky míst dlouhé roky až desetiletí. Ale zatímco většina z nich tvoří na mapě hlavního města jen nicotné flíčky připomínající miniaturní pihy, bývalý tovární komplex Avia City na severu města na rozhraní Čakovic a Letňan je opravdovým, byť skrytým gigantem. Velkým mateřským znamínkem.
004 Veselska Beranovych
Těžko si představit rozlehlost prostoru, který je už dlouhou řádku let nepřístupný. Ani lidé žijící v jeho těsné blízkosti ho možná už otevřený sami nezažili, takže nemají větší představu či měřítko. Lze to však rychle napravit. Největší stadion světa, který nenajdete nikde jinde než na pražském Strahově, zabírá plochu devíti fotbalových hřišť – asi 6,3 hektaru. Jen o fous větší je čakovický zámecký park s rozlo hou hektarů sedmi. Aktuálně budovaná nová městská čtvrť Smíchov City se roztahuje na 20 hektarech, dvakrát větší je pak lesopark v Letňanech. Ale co to je proti 66 (!) hektarům plochy na místech dřívějších výrobních linek, průmyslových hal a skladišť letňanské Avie, které vlastní společnost Odien Real Estate? Kdyby byla tato dnes oplocená a hlídaná oblast změnou územního plánu „otevřena“, mohla by se během pouhých pár měsíců stát průchozí spojnicí pro většinu obyvatel Prahy 18 a sousedních Čakovic.

Rozdíl mezi maratonem a sprintem

Zapomeňme teď na chvíli na plánovanou výstavbu 3 nových škol, 5 mateřských školek, bezpočtu pracovních příležitostí i bytů pro až 10 000 lidí v prostorách bývalé Avie Letňany. Sám Michael Saran, generální ředitel skupiny Odien, uvedl, že se jedná o projekt realizovatelný v průběhu dalších 25 let. Kromě obrovských investic bude vyžadovat i spoustu času.
Na rozdíl od vytyčení a vyasfaltování jednoduchých tras pro pěší i cyklisty, které by dokázaly znovu propojit dnes uměle oddělené části téže městské čtvrti. Stalo by se tak pravděpodobně podobně rychle, jako když padla berlínská zeď… Z jedné strany by se dalo vystupovat a nastupovat na železniční stanici Praha- Čakovice a z té druhé? Až tam by mohla končit linka tramvaje, která má nyní finálně utaženou smyčku na Sídlišti Ďáblice. Takové spojení Čakovic, Letňan a Kobylis by napravilo nevhodné ukončení trasy metra C na hranici katastrálních území Vysočan a Letňan umístěné víceméně mimo zástavbu. Léta „mrtvé“ území, nyní zakonzervované v čase i prostoru, by se probudilo jako království z pohádky o spící Růžence.

Pohledem filozofie

Že je změna příčinou a utvářením života, hlásal už Aristoteles. Pohyb je přitom základem veškeré aktivní činnosti, napomáhá k seberealizaci i ke kontaktu s okolím. Současně je nutný pro správný vývoj každého jedince. V infrastruktuře města představuje moderní dopravu nakonfigurovanou tak, aby nevznikaly zácpy, ve kterých stráví Pražané podle statistik už více než den za rok. Otevřením prostoru bývalých výroben Avia Letňany by se navíc v mnohém vyřešila komplikovaná situace v ulicích Veselská a Tupolevova, které už dnes téměř nelze pěšky pro neustálý proud jedoucích vozů přejít. V plánu je i výstavba odstavného parkoviště přímo u nádražní budovy Praha-Čakovice, odkud to trvá vlakem v rámci MHD lítačky, ať už na Masarykovo nádraží, či na to Hlavní, pouhých 20 minut. Identická cesta autem ve špičce zabere dobře přes půl hodiny, nemluvě o finálním problému, kde pak zaparkovat. Současně s tím by se uvedla znovu do provozu pěší lávka vedoucí přes koleje, která je dnes zavřená a nutí každého celý obrovský areál obcházet. To by místním ušetřilo až 20 minut chůze. Došlo by i na rekonstrukci a modernizaci celého vlakového nádraží, jak potvrdil Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic. Elektrifikace daného železničního koridoru a jeho zdvoukolejnění by navíc mohly zkrátit dopravu do centra až o půlku času. Všechna tato řeše ní jsou podporována dopravními úřady, magistrátem i městskými částmi.

MNOHO SCHVÁLENO, ALE…

Projekt přestavby a transformace Avia City už má také dokončený regulační výkres, postupuje podle pravidel schválených pro developery v Praze a navrhuje i ojedinělé plnění developera při realizaci projektu v dané lokalitě, včetně vyčistění a sanace bývalých továrních prostor, dnes tvořících srdce tohoto brownfieldu. Pokud vše podpoří i radnice Čakovic a Letňan, následně se aktivně zapojí město a pomůže s přípravou dopravní infrastruktury. Tak se alespoň vyjádřil náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní rozvoj, doc. Ing. arch. Petr Hlaváček. Dnes tak paradoxně stačí udělat první, rozhodný krok. Ten se stane pomyslným motorem, který odstartuje další změny, ze kterých budou těžit nejen současní majitelé daného pozemku, ale především lidé bydlící v jeho blízkosti. A možná se následně dočkají i přímého propojení na metro, které by vedlo pravděpodobně podle silnice Tupolevova a následně ve směru komunikace Veselská.

Sdílejte článek

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Další články