Nejdelší trolejbus v ČR jezdí na zkoušku do Letňan

Od včerejšího odpoledne se do Letňan můžete projet největším trolejbusem v České republice. Jmenuje se Škoda–Solaris 24m a je dlouhý skoro 25 metrů. Má tři články a dva motory. Vejde se do něj 179 lidí, přičemž 54 z nich může sedět. Trolejbus jezdí na baterie, takže se může vydat i tam, kde není trolejové vedení.
Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil zkušební provoz tříčlánkového trolejbusu Škoda–Solaris 24m s cestujícími na lince číslo 58.

Trolejbus je teď ve zkušebním provozu na lince číslo 58 mezi Palmovkou a Trutnovskou. Musí ujet 15 tisíc kilometrů s cestujícími, než dostane povolení k běžnému provozu. Pak se přesune na linku 119, která jede z Nádraží Veleslavín na letiště. To by mělo být na jaře příštího roku.

Zkušební jízdy probíhají každý den, dokonce i na Štědrý den. Trolejbus přitom jezdí podle jízdního řádu. Přestávky budou mít řidiči na terminálu v Letňanech, protože stanoviště na Palmovce je vybudováno pro běžný menší trolejbus. Jízda je prý velmi pohodlná a v porovnání s autobusem velmi tichá. Trolejbus má také dobré jízdní vlastnosti, rychle se rozjede a zastaví.

Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil zkušební provoz tříčlánkového trolejbusu Škoda–Solaris 24m s cestujícími na lince číslo 58.

Velkokapacitní trolejbus je společný projekt dopravního podniku a firmy Škoda Electric. Podle radního pro dopravu Ondřeje Matěje Hrubeše (ODS) jde o důležitý krok pro zlepšení dopravy v Praze. Jedinou nevýhodou trolejbusu je, že nemá police na zavazadla, jako mají autobusy na letiště. To by se ale mělo změnit v budoucnu.

Bez cestujících trolejbus testují už od listopadu

První fázi zkušebního provozu trolejbusu bez cestujících DPP se Škoda Electric zahájil 30. listopadu 2023. Během ní vozidlo bez zátěže i se zátěží najezdilo na trolejbusové trati v úseku Palmovka – Trutnovská 5950 povinných kilometrů. „Tříčlánkový trolejbus budeme nasazovat na linku č. 58 jako vložené pořadí 11, a to i během vánočních svátků. Vzhledem k tomu, že se jedná o zkušební jízdy, nejsou to garantovaná pořadí. V případě závady na vozidle nebudeme místo něj vypravovat náhradní spoj v podobě naftového kloubového autobusu,“ vysvětluje Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP a dodává: „V rámci této fáze homologace budeme jezdit na lince č. 58 jen v úseku Palmovka – Trutnovská, tj. po kruhový objezd u obchodního centra Globus v Čakovicích, protože v navazujícím úseku do centra Čakovic dochází ve špičkách k dopravních zácpám a naší společnou prioritou i s výrobcem je najezdit povinné kilometry co nejdříve.“

Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil zkušební provoz tříčlánkového trolejbusu Škoda–Solaris 24m s cestujícími na lince číslo 58.

Velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy budou jezdit na trolejbusové lince č. 59 z Nádraží Veleslavín na Letiště Praha. Nahradí kloubové naftové autobusy na lince č. 119, která se změní na trolejbusovou číslo č. 59. DPP v současnosti finišuje se stavbou infrastruktury na trolejbusové trati na Letiště Václava Havla Praha, její dokončení předpokládá v průběhu února 2024. Převzetí všech 20 trolejbusů od výrobce DPP očekává postupně do konce února 2024. Zprovoznění trolejbusové trati Nádraží Veleslavín – Letiště Praha a zahájení pravidelného provozu největších trolejbusů v ČR na ní DPP předpokládá v první polovině března 2024. Díky tomu se zvýší přepravní kapacita v srovnání se stávajícím stavem zhruba o třetinu a provoz linky bude nově plně bezemisní.

Text: Martina Kočíbová, DPP

Foto: DPP/ Petr Hejna

Sdílejte článek

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Další články