Bára Čechová: Inspirujeme se českou přírodou a historií

Mezi firmami, které působí v areálu někdejšího čakovického cukrovaru, je i úspěšná česká značka kosmetiky Manufaktura. S její kreativní ředitelkou Bárou Čechovou jsme si povídali o tom, proč Manufaktura vyrábí právě v Čakovicích, čím je její produkce výjimečná a proč se soustředí hlavně na místní trh.
Bára Čechová

Jak vznikl nápad rozjet Manufakturu a jak složitá byla cesta od ideje k jejímu uskutečnění?
Historie naší značky se začala psát již v roce 1991, kdy jsme vybudovali maloobchodní síť originálních obchodů s českými lidovými řemesly a dřevěnými hračkami. Postupně se nám podařilo sdružit velké množství drobných řemeslníků i menších českých firem, jejichž originální rukodělné výrobky dodnes prodáváme, a napomáháme tak udržet unikátní lidové řemeslné techniky, což nás dodnes moc těší…

Nicméně dnes je hlavním artiklem značky Manufaktura kosmetika.
Na myšlenku obohatit sortiment o vlastní kosmetiku nás překvapivě přivedlo kouzlo místa, kde tehdy sídlil náš hlavní sklad. Nacházel se totiž v prostorách bývalé Kadlecovy mýdlárny v Libni. Oprášit dávnou výrobu čerstvých glycerinových mýdel se tak nám, milovníkům starých časů a tradic, vlastně nabízelo. Začali jsme tedy pátrat v historii, zapojili do spolupráce vysoké školy, přizvali kosmetologické odborníky a postupně rozjeli výrobu. Díky úspěchu mýdel a poptávce po dalších produktech jsme brzy začali přidávat další kosmetické výrobky, při jejichž vývoji jsme se inspirovali a dodnes inspirujeme českou historií a přírodou.

Vzpomenete si ještě, jaké mýdlo jste dodali do obchodů jako první?
Byla to čerstvá glycerinová bylinná mýdla s vůní a sušenými květy či listy z levandule, máty, mateřídoušky a rozmarýnu.

Čím je kosmetika od vaší značky typická a jiná než u jiných výrobců?
Zakládáme si na jemných, poctivých a účinných recepturách pracujících s originálními přírodními ingrediencemi a s příjemnými vůněmi, které jsou v kosmetice mimořádně důležité. Typický je pro nás také krásný design, na kterém spolupracujeme s českými výtvarníky. Mnoho zákazníků oceňuje náš vztah k ekologii, udržitelnosti a odmítání testování kosmetiky na zvířatech. A v neposlední řadě nám velmi pomáhá široká síť našich prodejen, které jsou koncipovány tak, aby návštěva každé z nich působila jako milé pohlazení s kouzlem přírody a starých časů. Snažíme se, abyste si u nás připadali jako v oáze péče a odpočinku.

Proměnili jste se nějak výrazně za ona tři desetiletí, nebo pořád stavíte na stejných základech?
Za těch třicet let, která mimochodem strašně rychle utekla, jsme prošli ohromnou řadou změn – a to nejen v sortimentu kosmetiky, ale i ve způsobu výroby a prodeje, v řešení prodejen, využívání technologií atd… Nicméně to hlavní stále zůstává. Jedná se o důraz na lokální výrobu, nápadité kvalitní a účinné výrobky s vysokým obsahem přírodních surovin, krásné vztahy se zákazníky a zaměstnanci. Za úplně nejdůležitější považujeme udržitelnost našeho projektu v rodinné atmosféře, kterou se nám v Manufaktuře daří budovat a zachovat po celou dobu její existence. I proto praktikujeme politiku omezené expanze a soustředíme se na místní trh.

Proč jste si pro svou výrobu zvolili jako sídlo právě objekt bývalého čakovického cukrovaru a jak se vám tady podniká?
Hledání ideálního místa pro výrobu je v našem městě velmi složité. Hlavním důvodem, proč jsme v čakovickém cukrovaru, je to, že je v Praze – což je pro nás velmi důležité z hlediska našich zaměstnanců, kteří jsou převážně Pražané a nechceme je trápit dlouhým dojížděním. Zároveň je za zhruba dvacet minut dosažitelný z našeho sídla v centru Prahy naproti Mánesu, což nám umožňuje být v úzkém kontaktu se všemi odděleními. Okraj Prahy je dobrý i z hlediska zásobování – které si zajišťujeme z vlastních zdrojů. A v neposlední řadě se nám, milovníkům starých časů, samozřejmě historická budova cukrovaru velmi líbí. Bohužel jsme zde pouze v nájmu.

Bára ČechováJak přesně tu vaše produkty vznikají?
Na tuto odpověď bych potřebovala několik stránek, ale pokusím se to stručně shrnout. Na počátku jsou nápady na produkty. Ty vznikají většinou u mě – často například při procházkách přírodou. Inspirací jsou nám však i názory a přání našich zákazníků a zaměstnanců a samozřejmě nás také ovlivňují dodavatelé kosmetických surovin, trendy ve světě (nejen kosmetické), návštěvy odborných veletrhů atd. Nápady se přetvoří v plány novinek a dostanou se do našeho skvělého vývojového oddělení v Čakovicích, které z nich pak v laboratořích poté, co objeví a shromáždí potřebné suroviny, dokáže vytvořit skutečné produkty. Naši vývojáři často přirovnávají výrobu kosmetiky ke kuchařskému umění. Mezitím se pracuje na hledání ideálních obalů a designu. Poté následuje fáze testování, a je-li vše v pořádku, přesouváme se do výroby, kde se to, co vymyslíme a umícháme v malém množství v laboratoři, vyrobí ve velkém. Z výroby produkty putují do našich prodejen nebo zůstávají na skladě, odkud je expedujeme prostřednictvím e-shopu.

Podle čeho si vy sama vybíráte kosmetiku a jaké vůně máte ráda?
Přiznám se, že z naprosté většiny používám jen naši vlastní kosmetiku. Když jinou – tak buď proto, abych byla v obraze, co se děje ve světě kosmetiky, anebo se jedná o dekorativní kosmetiku, kterou zatím nevyrábíme. Někdy si říkám, že by se mi hodilo mít více hlav, rukou i nohou, abych mohla testovat, co zrovna vyvíjíme, a zároveň používat své oblíbené, již zaběhlé produkty, z nichž každý pro mě má svůj vlastní příběh. Co se vůní týče, jsem milovnice těch čistých a svěžích. Z našich mám nejraději vůně z řady Louka a Sedmikráska.

Text: Rudolf Král

Sdílejte článek

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Další články